اولین آزمایش درمان سلول های بنیادی اینکپسوله بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در اروپا

24ژانویه 2019- گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در اروپا برای اولین بار درمان سلول های بنیادی اینکپسوله را برای بازگرداندن توانایی کنترل قند خون به بدنشان دریافت خواهند کرد.

 در سال 2017 شرکت Viacyte اعلام کرد که نوعی ایمپلنت‌ با اندازه‌ی یک بند انگشت به نام PEC-Direct را تولید کرده است که حاوی سلولهای مشتق شده از سلولهای بنیادی است. این سلولها می‌توانند در داخل بدن به سلولهای جزایر اختصاصی بالغ شده و جایگزین سلولهای تخریب شده‌ی بتا گردند. این ایمپلنت درست در زیر پوست برای مثال در زیر پوست ساعد بیمار قرار داده می‌شود تا به طور خودکار با ترشح انسولین در پاسخ به افزایش قندخون، فقدان سلولهای بتا را در پانکراس جبران کند.

این درمان جایگزینیسلول های جزایر با ایمپلنتهای PEC-Direct، همچنین به عنوان VC-02 شناخته می شود و برای جایگزینی سلول های بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 طراحی شده است.چنانچه رویکرد شرکت ViaCyte در آزمایشات بالینی موفقیت آمیز باشد، این درمان می تواند در آینده به یک درمان جدید هیجان انگیز برای این بیماری خودایمنی تبدیل شود.

ایمپلنت PEC-Direct نمونه ای از سلول های جزایر کپسوله شده است. این درمان شامل کاشتن یک کیسه از سلول های بنیادی زنده در زیر پوست بیماران می باشد. این کیسه طوری طراحی شده است تا رگهای خونی بتوانند در اطراف آن رشد کرده و سلول های بنیادی را تغذیه کنند تا آنها را به سلول های جزایر بالغ تبدیل کرده و بقای آنها را تضمین کنند. سلول های جزایر زنده می توانند با آزاد کردن انسولین در پاسخ مستقیم به افزایش قند خون، مشابه با پانکراس عمل کنند.

شروع این تحقیق با کاشت این ایمپلنتها در زیر پوست بیماران در بیمارستان دانشگاهVrije Universiteit Brussel   انجام می شود. اولین فاز این تحقیق، نظارت بر تبدیل موفقیت آمیز این سلول های بنیادی به سلول های جزایر است و مرحله دوم نظارت بر میزان اثربخشی درمان در تولید و ترشح انسولین می باشد.افرادی که در این تحقیق شرکت می کنند، دوز دارویی کمتری نسبت به مقدار مورد نیاز برای یک اثر درمانی را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر توسعه دهندگان این درمان می گویند: PEC-Direct تنها برای افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا و در معرض خطر عوارض حاد این بیماری هستند، مناسب است.

در سال 2018، شرکت ViaCyte اعلام کرد که این درمان در سایت های بالینی ایالات متحده آزمایش خواهد شد. این تحقیق اروپایی توسط مرکز درمان سلول بتا در دیابت در بروکسل انجام می شود.

همچنین در سال گذشته، ViaCyte گزارشی از موفقیت بقای محصولات PEC-Encap را در فاز اول تحقیقات بالینیخودارائه داد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/first-european-study-tests-pioneering-stem-cell-therapy-in-people-with-type-1-diabetes-93802031.html